Mijn eerste iPhone App

Gerben is een eigen striptekenschool begonnen, na eerst ervaring met zijn striptekenworkshop bij scholen en wijkcentra te hebben  opgedaan.

Omdat ik sinds enige tijd beschik over een iPod touch leek het mij leuk een iPhone app voor Gerben’s school te maken.

Het is een hele gave iPhone browser app geworden waarmee ouders hun kids voor een striptekenworkshop kunnen aanmelden.

De app

De app is gebaseerd op jqTouch en draait in de Google App Engine als servlet /JSP applicatie. De front-end communiceert met behulp van jqTouch AJAX met de servlets om de cursusgegevens op te halen, feedback te geven en e-mails te versturen.

TestPhone.com

De applicatie draait natuurlijk ook in HTML 5 browsers, maar het is natuurlijk leuker om hem op de iPhone met  leuke flip acties te zien werken. Voor de iPhone heb je in de App Store de “Scan” QR-scanner app waarmee je QR codes kunt lezen. De code voor de website van de striptekenschool heb ik daarom op deze webpagina gezet.

Een app testen

Je kunt een app ook uitproberen in een iPhone emulator zoals TestiPhone.com. De app wordt meteen gestart. De app gebuikt het jqTouch Apple theme, maar Gerben zou graag in de toekomst een eigen kleurenschema willen hebben.

Zelf bouwen?

Wat is er voor nodig om zelf zo’n applicatie te realiseren:

  • Google App Engine developers account (gratis). In principe kan elke HTTP-server gebruikt worden, maar zelf vind ik het makkelijker om de applicatie in de Cloud te hebben omdat de hardware dan geen rol meer speelt. Google App Engine is gratis tot maximaal 10 applicaties.
  • Eclipse + Google App Engine plug-in (gratis) als je van Google App Engine gebruik wil maken, anders voldoet iedere teksteditor ook.
  • HTML 5 browser.
  • HTML-kennis.
  • Enige JavaScript-kennis.
  • Enige jqTouch/jQuery-kennis.
  • En Java Servlet/JSP-kennis, d.w.z. je app kun je volledig in een html pagina opzetten, maar een krachtig back-end systeem is toch wel wenselijk. Omdat ik zelf gebruik maak van Google App Engine is dit mijn keuze. Je kunt natuurlijk ook PHP gebruiken in combinatie met een HTTP-server.

Geïnteresseerd?

Laat me weten als je ook geïnteresseerd bent om op deze manier iPhone apps te bouwen met Google App Engine, dan kan ik eventueel een minicursus opzetten om wat kennis over te dragen.

Meer weten: Building iPhone Apps with HTML, CSS, and JavaScript

NB. 15 september begint er weer een XPages training.

Geef een reactie

